Tangram Nedir? | Tangram Kazanımları
Tangram Nedir?
Tangram oyunu tek kişi ile oynanan ve bir ailenin tüm fertleri tarafından zevkle oynanabilecek bir oyundur. Oyun ekstradan bir kabiliyet gerektirmemektedir, sadece sabır, zaman ve her şeyden önce hayal kabiliyeti istemektedir.
Tangram parçalarla oynanan oyunların en göze çarpanlarından biridir.
Tangramın mucidi, başlangıcı ve Tangram isminin kökeni de kesin olarak bilinmemektedir.
Amerikalı bulmaca uzmanı Samuel Loyd’a göre Tanrı Tan bu bulmacayı 4000 yıl önce keşfetmiş ve Tan’ın Yedi Kitabı’nda anlatılmıştır. Her ciltde 1000 civarında dünyanın ve uzayın oluşumunu simgelediği düşünülen bulmaca mevcuttur. Yedi parça da Güneş, Ay, Mars, Jupiter, Satürn, Merkür ve Venüs’ü temsil etmektedir. Bu varsayımlar daha sonradan temelsiz parodiler olarak kabul edilmiştir. Çince’de ismi “ch’i ch’iao t’u” olan bu oyunun bazılarına göre Tangram ismi İngilizce bulmaca veya incik-boncuk manasına gelen tangram kelimesinden türemiştir. Çin Tang hanedanından, Amerikan denizcilerini eğlendiren tanka kızlarından veya kırılan bir çiniyi birleştirmeye çalışırken yanlışlıkla oyunu keşfeden Tan isimli bir adamın isminden tangram kelimesinin türetildiğini iddia edenler de var.
Bilinen ilk numune 1780’den kalma Utamaro’ya ait bir tahta parçası. Bilinen en eski kitap 1813 Çin baskısı, ancak 1742 Japonya baskılı bir kitapta da bulmacaya benzer bir tangram görülmektedir. Bilginler tangramın 18. yüzyıldan önce doğuda başladığını ve batıya yayıldığını yayıldığını sanmaktalar.
TANGRAM
Etkinlik Çeşidi: Matematik (Küçük Grup Etkinliği)
Yaş Gurubu: 48-60 Ay
KAZANIM VE GÖSTERGELER
Bilişsel Gelişim
Kazanım 1. Nesne/durum/olaya dikkatini verir.
Göstergeleri:
Dikkat edilmesi gereken nesne/durum olaya odaklanır.
Kazanım 2. Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur.
Göstergeleri:
Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler.
Tahmini ile ilgili ipuçlarını açıklar.
Gerçek durumu inceler.
Tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.
Kazanım 4. Nesneleri sayar.
Göstergeleri:
İleriye/geriye doğru birer birer ritmik sayar.
Belirtilen sayı kadar nesneyi gösterir.
Saydığı nesnelerin kaç tane olduğunu söyler.
Kazanım 6. Nesne veya varlıkları özelliklerine göre eşleştirir.
Göstergeleri:
Nesne/varlıkları bire bir eşleştirir.
Eş nesne/varlıkları gösterir.
Nesne/varlıkları gölgeleri veya resimleriyle eşleştirir.
Kazanım 10. Mekânda konumla ilgili yönergeleri uygular.
Göstergeleri:
Yönergeye uygun olarak nesneyi doğru yere yerleştirir.
Kazanım 12. Geometrik şekilleri tanır.
Göstergeleri:
Gösterilen geometrik şeklin ismini söyler.
Geometrik şekillerin özelliklerini söyler.
Motor Gelişimi
Kazanım 04. Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.
Göstergeleri:
Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir.
Kalemi doğru tutar, kalem kontrolünü sağlar, çizgileri istenilen nitelikte çizer.
Sosyal Duygusal Alan
Kazanım 7. Bir işi veya görevi başarmak için kendini güdüler.
Göstergeleri:
Yetişkin yönlendirmesi olmadan bir işe başlar.
Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir.
Öğrenme Süreci
- Öğretmen önceden mukavvaya çizerek kalıplar hazırlar. Etkinlik için öğretmen açıklama yapar; “Çeşitli geometrik biçimdeki yedi adet parçanın bir araya getirilip, çeşitli şemalar oluşturulan dikkat ve zeka oyunudur.” Bir örnek kalıp, örnek olarak öğretmen tarafından çocuklara gösterilerek tamamlanır. Ardından Bütün halindeki mukavvalar çocuklara dağıtılır, sayılar renklerine göre boyanır. Mukavvanın sert mi yumuşak mı olduğu çocuklara sorulur. Mukavvanın sert olmasından dolayı kesimin öğretmen tarafından yapılacağı belirtilir. Tangram örnek resimleri, çocuklara dağıtılır, ardından çocuklar seçtikleri resim göre parçaları birleştirerek çalışmalarını tamamlar.
- Tamamlanan Tangramlar dosyalanarak evde oynanmak üzere evlere gönderilir.
Materyaller: Mukavva, Tangram kalıbı, Keçeli boya kalemi, makas
Sözcükler: Tangram, üçgen, kare, parça, bütün, geometrik şekil
Kavramlar: Sert-Yumuşak, Üçgen, Kare
0 Comments